"היכולת של כל עסק להגיב לדברים שקורים לו היא קריטית ולכן גם אני דואג שתהיה קופה מלאה. תמיד"

לפגוש סמנכ"ל כספים של חברת אשראי חוץ בנקאי זה מעניין. מצד אחד, הוא אחראי לניהול הכספים של החברה (רווחים, תזרים חיובי וכו'), ומצד שני הוא צריך להוות מעין דוגמה אישית. כלומר להוכיח שהמוצר אותו מציעה החברה – אשראי חוץ בנקאי – הוא דבר טוב וחיובי לכל עסק באשר הוא. גם לחברה הזו בעצמה.

אבל גיל מויאל, סמנכ"ל כספים באמפא קפיטל, לא מתקשה עם הסוגיה אלא להיפך. ככלכלן ותיק שנמצא בחברה למעלה מ-12 שנה הוא רואה, לדבריו, תמונה שלמה הרבה יותר.

"הלוואות הן רכיב הכרחי לעסק בצמיחה", הוא פותח. "לא סתם קוראים לזה מינוף. הלוואות הן סוג של מנוף לעסק – מעלות את ערך החברה. זו לא המצאה שלי, כמובן, וכבר היו מי שזכו על זה בנובל (מודליאני ומילר), אבל עסקים רבים לא מסתכלים על זה כך. זו טעות להפיל את כל הסיכון העסקי על החברה כבעלת הון ועדיף לאין שיעור לפזר את הסיכון עם הון זר – שגם מגדיל את הסיכוי לרווחים".

מסימון של אכ"מ קשה עד בלתי אפשרי לצאת

לא הבנתי. הלוואה יכולה לסבך עסק, לא?

"עסקים היום בחברה המודרנית נופלים בגלל תזרים מזומנים ולא בגלל הפסדים.  הרי מתי עסקים מסתבכים? כשחוזר שיק. כל בעל עסק יעיד על כך: זו יריית הפתיחה של מחול שדים שהסוף שלו בדרך כלל לא טוב. כיום, כשגם כל המידע חשוף, העסק מיד מקבל סימון של אכ"מ וקשה עד בלתי אפשרי לצאת מזה. ידעת למשל שהרבה שיקים חוזרים דווקא ביום שישי, כי לבעלי עסקים אין הזדמנות להגיב בסופ"ש? וברגע שזה קורה, גם אם החזרת צק היא טכנית – הנזק לעסק כבר נגרם. הדרך להימנע מזה היא לדאוג שתמיד יהיה עודף תזרימי בחברה. איך יוצרים תזרים מזומנים עודף? לוקחים הלוואות לזמן ארוך".

 

בוא נדבר רגע על אשראי בבנק מול אשראי חוץ בנקאי.

"ברור שאפשר לקחת הלוואה בבנק. רק שרוב הכלכלנים שאני מכיר ימליצו על מינוף באמצעות גופים חוץ בנקאיים. למה? כי הבנקים נמצאים תחת רגולציה שמשתנה מעת לעת וגופים חוץ בנקאיים פחות ; כי לגופים כמונו יש יכולת לשקול דברים בצורה יצירתית יותר מאשר בנק, שאחראי לכספי הפקדונות. אנחנו אחראיים רק לכסף של עצמנו ויכולים להחליט מה לעשות איתו. המשמעות עבור עסקים היא גמישות רבה מאד".

 

מויאל מסביר כי אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים היא, כידוע, לא לראות את "הענן" מתקרב. או לראות אותו מתקרב ולא להבין שצפויה סערה גדולה. "ואז, ביום שבו אתה צריך באמת – לא תמצא את מי שייתן לך. לכן צריך לדאוג תמיד לעודף בחברה בשיעור של 20-30 אחוז מהצורך שלך. כלומר אם הצריכה החודשית של העסק עומדת על 300 אלף ₪ אז צריך שבחשבון יהיו במינימום 400 אלף ₪".

 

גם כאן בחברה זה ככה?

"ברור. זו התנהלות עסקית נכונה. יש כאן החלטת דירקטוריון על יתרת מזומנים קבועה בכל יום נתון ואנחנו עומדים בה, גם אם צריך לקחת הלוואה בשביל זה.

היכולת של כל עסק – ואני מדגיש: כל עסק – להגיב לדברים שקורים לו היא קריטית ולכן גם אני דואג שתהיה קופה מלאה – כדי להימנע מסיכונים לא ידועים גם אם זה אומר לשלם על זה.

תרחיש קיצון הוא לא התקפת טילים מאיראן אלא לקוח מרכזי אחד שלא שילם לך בזמן ואתה נתת שיקים להתחייבות הזו".

 

"עודף מזומנים בעסק", הוא מסכם, "יעביר אותך את הימים הקשים – גם אם הם לא קרו באשמתך. וזה לא משנה אם זו הלוואה שתגובה בציוד, הלוואה כנגד שעבוד נכס נדל"ן או ניכיון שיקים והפיכתם למזומן".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

לקבלת ייעוץ עסקי או הצעה להללואה חוץ בנקאית השאר פרטם ונדאג שיחזרו אליך בהקדם!

קרא עוד

נגישות