ליווי בנייה סגור: גם משתלם מאד ליזמים וגם מהווה תעודת ביטוח מצוינת לניהול מוצלח של פרויקטי נדל"ן

עד לפני שנים אחדות לא הייתה שאלה: בכל הקשור ליזמות ומימון נדל"ן יש אפשרות אחת והיא להישען על המערכת הבנקאית. כיום, לצד יתרונותיה הרבים (ובראשם אחוז ריבית נמוך), זה לא סוד שמדובר במערכת שמרנית, כבדה, בירוקרטית למדי, שגם דורשת הלימת הון מורכבת – במיוחד בענף כמו נדל"ן אשר בשורה התחתונה אינה בהכרח חוסכת כסף ליזמים.

לא מפתיע, אם כך, כי היום ניתן לראות יותר ויותר חלופות חוץ בנקאיות – ובמיוחד לתחום הנדל"ן.

"יזמים כמוני, עם פרויקטים בהיקף קטן יחסית (6-10 יחידות דיור למשל)", הסכים אבי לשתף אותנו, "מוצאים את עצמם נופלים בין הכיסאות מול הבנקים שכמעט תמיד מוציאים מכלל כדאיות ליווי מהסוג הזה. אני יכול להבין אותם: הם לא כל כך אוהבים להתעסק בעסקאות מהסוג הזה, לא כי הם רעים אלא כי זה דורש מהם בדיוק את אותם משאבים ניהוליים ועבודה בירוקרטית שדורשת מהם עסקה של 120 יחידות דיור.

"אמפא קפיטל מציעה היום מימון ליווי בניה כפרויקט סגור כנגד רישום הערות אזהרה לרוכשים – כלומר אשראי מהיר ויעיל לתהליך הבניה עד לקבלת טופס 4. או עד למועד בו נמכרו מספיק דירות על מנת לפרוע את ההלוואה, ולהמשיך את הבניה מכספי רוכשי הדירות. אופציה זו, שאיננה קיימת במערכת הבנקאית, יכולה לקצר באופן משמעותי את תקופת האשראי וכתוצאה מכך את עלויות המימון. בשלב גמר שלד יכול היזם לגבות 60% ממחיר הדירות שמכר. סכום זה יכול ברוב המקרים לכסות את האשראי שנלקח לליווי. בבנקים לעומת זאת "נשוי" היזם לבנק עד קבלת טופס 4 והחזרת ערבויות המכר שניתנו לדיירים דבר המקשה על הפרויקט בשלבים המאוחרים בהם צריך להתרכז במכירות של הדירות. זה אולי יקר יותר במעט (גם אם לא בהכרח), אבל גם עיכוב התהליך יקר – ובד"כ אפילו הרבה יותר".

פתרונות אשראי חוץ בנקאיים

משה נגר, מנהל תחום הנדל"ן באמפא קפיטל – מדוע עבור חברות כאלה זה לא סיכון בדיוק כמו לבנק?

"חברות כאלה מקצועיות דיין ומבינות את ענף הבניה מספיק כדי להעמיד אשראי מהר. אנחנו, למשל, מציעים מסלול ליווי ליזמים ללא ערבויות חוק מכר, ובודקים כי הפרויקט מתנהל אל מול התקציב וכי כספי הרוכשים מובטחים ומשמשים רק את הפרויקט – כך שכל התהליך זול יותר ותקופת האשראי קצרה בהרבה. התהליך שאנחנו מציעים גם מהיר ויעיל, אבל – וזה חשוב יותר – מבטיח את כל הגורמים".

נראה כי כניסתן של חברות אשראי חוץ בנקאיות רבות לתחום ליווי הנדל"ן זו מגמה שצומחת בשנים האחרונות במרץ. האמנם?

"בהחלט. גם אני הגעתי לכאן על מנת להצמיח את ענף הנדל"ן באמפא קפיטל, כמו גם לייצר כלים נוספים ליזמים". 

אבי, דרך אגב, שמלבד ייזום יחידות דיור עוסק גם בייזום בנדל"ן מסחרי, קיבל אישור לתוספת מספר קומות לבניין משרדים קיים במרכז הארץ:

"פניתי לבנק, רק שעלויות הליווי המימוני שם היו יותר גבוהות. כאן, לא שילמתי הקצאת אשראי ולא ערבויות חוק מכר כך שלמעשה חסכתי 60% מעלויות המימון ביחס להצעה לליווי בנקאי שקיבלתי מהבנקים.

"ליזמים שמבינים עניין זה עושה שכל מהר מאד שלמרות שההצעה כאן כוללת ריבית גבוהה מהריבית הבנקאית, ברגע שהחזרת את האשראי אין לך הוצאה נוספת – בניגוד למה שהיה קורה בבנק. היום, אין לי ספק שבשורה התחתונה הוצאות המימון במקרה הזה נמוכות משמעותית".

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

לייעוץ בנושא פתרונות אשראי חוץ בנקאיים למימון נדל"ן, השאר פרטים ונדאג שיחזרו אליך בהקדם>>

קרא עוד

נגישות