אשראי למרחקים ארוכים

פגשנו לקפה את רו"ח רן שלו, שממנכ"ל חברה עם סל פתרונות המימון היצירתי ביותר שיצא לנו להכיר. אם יש לכם עסק, אל תפספסו

כשחיכיתי בלובי לפגישה שלי עם רן שלו, מנכ"ל אמפא קפיטל (זו אני שהקדמתי), ישבו לידי 3 אנשים ומשיחה ביניהם הבנתי שהם לקוחות. שאלתי אותם, כמובן, וזה הולך ככה: אחד בעלים של מפעל (דרוזי), השני קבלן בניין (מוסלמי) והשלישי מגדל תמרים לייצוא מהערבה (יהודי). מוכרחה להודות שמשהו במראה הזה היה מעורר השראה, מין מיקרוקוסמוס של ישראל האמיתית ואולי זו הסיבה בגינה בחרתי לפתוח כך. ואכן, לאמפא קפיטל קשת כל כך צבעונית של לקוחות שבהחלט לא רואים כל יום, בוודאי לא בגוף פיננסי.

שלו, רואה חשבון וכלכלן בהכשרתו (ואיש בלתי אמצעי בקטע טוב), נמצא כאן כבר 17 שנה, מתוכן 8 כמנכ"ל. גם החברה, מסתבר ותיקה למדי: היא הוקמה בשנת 67 על ידי הבנק לפיתוח התעשייה, לימים נרכשה ואחרי מספר גלגולים התגבשה לכדי מה שהיא היום: שייכת לאמפא בע"מ (משפחת נקש ושלומי פוגל), כאשר לפני כשנתיים נכנסה לתמונה 'מנורה חברה לאחזקות', שראתה כי טוב ולאחרונה הגדילה את אחזקותיה לכדי 48%.

מדובר בחברה המתנהלת כחברה ציבורית לכל דבר – היינו בשקיפות מלאה – שגייסה לאורך השנים מיליארדי שקלים, ויש לה יכולת פיננסית להגדיל את תיק האשראי שלה ב-1.5 מיליארד ₪ בנוסף לתיק האשראי הקיים. לאור היציבות, הבעלים וההתנהלות, ביססה לעצמה אמפא קפיטל לאורך השנים שם מצוין. ואגב, גם לעובדים כאן – אנשי מכירות, עו"ד וכלכלנים -ותק של שנים בחברה.

עכשיו הסבר בבקשה: מה אתם בעצם עושים?

"אנחנו חברת מימון חוץ בנקאית ייחודנו המשמעותי הוא מגוון המוצרים שאנחנו מציעים ללקוחות. יש לנו פתרונות מימון לזמן קצר, כמו מסגרות להון חוזר, ניכיונות צ'קים ופקטורינג ;  לצד פתרונות ארוכי טווח כמו מימון למכונות וקווי ייצור בתעשייה ובחקלאות, ציוד לתחום התשתיות ובשנתיים האחרונות התחלנו גם לתת פתרונות מימון וליווי של פרויקטים לבניה כמו תמ"א 38 ; מימון קרקעות במכרזים של מחיר למשתכן, של מגדלי משרדים ועוד.

לתחום הזה נכנסנו באופן זהיר מדוד ומקצועי, תוך שאנחנו נעזרים בידע הרב שיש לחברות אחיות בקבוצה – אמפא ישראל יזמית של פרוייקטי נדל"ן, אמפא נדל"ן חברה בעלת עשרות אלפי מטרים של נדל"ן מניב ועוד.  

לקוחות מקבלים את הנייד של המנכ"ל ומביאים חברים

לא מן הנמנע שאותה גישה בלתי אמצעית שהוזכרה לעיל מחלחלת לארגון כולו כמובן, עד כי נוצר כאן יחס של מעין בנקאות פרטית. אני מבינה את זה תוך כדי ראיון ושלו מאשש לי את העניין לגמרי. כן, לקוחות מקבלים גם את הסלולרי הפרטי שלו ומוזמנים להתייעץ איתו בכל שעה כמעט: "אנחנו יכולים להרשות את זה לעצמנו כי אנחנו גוף קטן, זמין ומסביר פנים. את יודעת מה הסימן הכי מובהק לזה? לקוחות שמגיעים בעקבות המלצות של לקוחות אחרים. אנחנו חברה שמעולם לא פרסמה ולמרות זאת צומחת בעשרות אחוזים מדי שנה  זו הבעת אמון של לקוחות שמביאים את החברים שלהם כי הם מוצאים פה בית חם ודלת פתוחה".

אם כן, תסביר לי בכל זאת, למה לניכיון צ'קים מתלווה איזו תדמית מעורפלת?

"מכיוון שעד לפני 10שנים הפעילות הזו בוצעה בחלקה על ידי גורמים לא מקצועיים במיוחד, בלשון המעטה, למרות שזו פעילות שהבנקים עושים מסורתית לאורך כל השנים. בשנים האחרונות מדובר בתחום שהלגיטימיות שלו רק גדלה וגופים מוסדיים גדולים רבים נכנסים כשותפים בחברות מהסוג הזה. ובמספרים – מחזור ניכיונות הצ'קים אצלנו חצה את קו ה-3 מיליארד ₪ (!) עסקאות בשנה והביקוש רק הולך וגדל.

"אגב, להבדיל משנים קודמות המפקחת על הביטוח ושוק ההון קיבלה לידיה את הסמכות להסדיר את הענף שהופך מפוקח ועם ספי כניסה גבוהים בהרבה מבעבר – הן מבחינת הדרישות הפיננסיות והן מבחינת הדרישות הפרסונליות וזאת על מנת להוציא מהענף גורמים לא מקצועיים".

לקוח שלכם – למה הגיע אליכם ולא הסתפק בבנק שלו?

"כי הבנקים מעצם טבעם מחויבים לפעילות שמרנית יותר שמאפשרת מסגרת אשראי מוגבלת יותר. תוסיפי לזה הרעה הולכת וגוברת של מוסר תשלומים שיש לנו כאן ותקבלי ביקוש הולך וגובר למוצרים כמו שלנו. ושלא יובן לא נכון – כל הלקוחות שלנו הם לקוחות לגיטימיים שעובדים עם חברות בנקאיות. אנחנו גם לא מציעים להם להחליף את מקורות האשראי אלא לגוון איתנו ככלי משלים".

עסק לרוץ איתו למרחקים ארוכים

מה עסקים לא יודעים עליכם ואתה רוצה שיידעו?

"שאנחנו החברה היחידה שמציעה את כל מכלול המוצרים עליהם דיברנו ועוד רבים אחרים, שאנחנו יצירתיים מאד, מנוסים מאד ויודעים למצוא פתרון מימוני למרבית הצרכים שאיתם מגיעים אלינו".

הבנתי שאתם פונים גם למגזר..

"הבנת נכון. לחברה לקוחות רבים מהמגזר הערבי כי אנחנו מזהים שם פוטנציאל גדול של צמיחה מכל הבחינות: מסחר, נדל"ן, תעשייה ועוד. זה לא סוד שללקוחות כאלה יש לעיתים בעיה גדולה יותר לקבל אשראי ואנחנו מציעים להם פתרונות שיכולים להתאים להם ולנו".

היות וגם את זה חשוב להגיד: מי לא יקבל מכם אשראי?

"אכן חשוב: החברה לא תעמיד אשראי לעסק חדש לעסקשחזר לו צ'ק, אכ"מ, או שהיה מוגבל ב-5 השנים האחרונות. אנחנו מאד יצירתיים, אבל גם ליצירתיות שלנו יש גבול".

סיפורי הצלחה לסיום?

"יש המון! לקוח בתחום התעשייה שבא אלינו לפני שנים כדי לקבל סיוע לקנות מכונת CNC והיום יש לו 60 מכונות ; מפעל לעיבוד שבבי שהתחלנו ללוות בשנות ה-90 עוד כשהיה עם 2 מכונות והיום הוא אחד מיצרני כלי הנשק הגדולים בעולם. זה לקוח שבמקביל לעבודה עם המערכת הבנקאית צמח איתנו כי האמנו בו ; רשת חדרי כושר מהמובילות בארץ שסייענו לה במימון הסניף הראשון לפני 8 שנים והיום מונה למעלה מ-15 סניפים בארץ ויש עוד המון דוגמאות כאלה".

 

לאורך פגישתנו הממושכת נכנסו לחדר עובדים רבים להתייעץ איתו כמו גם שיחות טלפון להן ענה. נדמה לי שלא אטעה אם אקבע כי בשורה התחתונה באמפא קפיטל עושים עסקים עם בני אדם. מה זה אומר? שיודעים לזוז מאזור הנוחות, חושבים מחוץ לקופסא ובעיקר נוהגים לבקר בעסקים איתם עושים עסקים ולהסתכל לאנשים בעיניים. נשמע בהחלט כמו משהו לרוץ איתו, ולמרחקים ארוכים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

מחפש לגוון את מקורות האשראי לעסק? למומחים של אמפא קפיטל יש סל פתרונות מימון יצירתי להציע לך. השאר פרטים ונדאג שיחזרו אליך

קרא עוד

נגישות